🚚GRATIS EUROPA ORDER > 150 €

TOPP TILLBEHÖR FÖR DIN MOTORCYKEL

🚚GRATIS ITALIEN ORDER > 50 €

10% rabatt från 04 till 10 NOV

EICMA2024

3 nya BMW-modeller kommer att följa R 1300 GS

3 nuovi modelli BMW seguiranno la R 1300 GS - Endurrad

Peppe Z |

R 1300 GS: Upptäck de 3 nya BMW-modellerna som kommer att följa

Nya BMW R 1300 GS har varit till försäljning sedan november 2023, andra R 1300-modeller med den nya boxermotorn kommer att följa från 2024.  MOTORRAD tar en titt in i kristallkulan och visar dem nu: R 1300 R, R 1300 RS och R 1300 RT.


Ursprungligen betecknade bokstaven "R" i namnet på BMW motorcykelmodeller ordet "hjul", i motsats till flygplansmotorerna som tillverkats av företaget. Men med tiden har detta brev blivit symbolen för Boxer-modeller. Från och med hösten 2023 har BMW bestämt sig för att djupt förnya sitt sortiment genom att introducera den nya BMW R 1300 GS och tillhörande tillbehör i slutet av 2023.

Den nya Boxermotorn i BMW R 1300 GS

Den 28 september 2023, exakt hundra år efter lanseringen av den första BMW:n, R 32, presenterade företaget den nya R 1300 GS, en turmotorcykel av endurotyp, i Berlin. Tillgänglig på marknaden från november 2023, R 1300 GS imponerar med en ny 1 300 cc boxermotor, som kan leverera 145 hk (107 kW) vid 7 750 rpm och ett maximalt vridmoment på 149 Nm vid 6 500 rpm.

Även R 1300 R, R 1300 RS och R 1300 RT anländer

Den nya Boxer 1300-motorn kommer inte att begränsas till GS, utan kommer även att implementeras i R-, RS- och RT-modellerna. Även om det inte finns några spionbilder eller läckor på dessa releaser ännu, har MOTORRAD, i samarbete med designern Kar Lee, spekulerat i hur dessa nya modeller kan se ut (se bildgalleriet ovan).

Nya BMW R 1300 RS

Låt oss börja med RS: BMW har nyligen sett om den här modellen och introducerat förändringar som inkluderar LED-varselljus, LED-indikatorer och nya alternativ. Bland dessa finns möjligheten att byta ut det höga styret mot ett rörformigt styre och välja ett ensitsigt säte. Den nuvarande versionen av RS kommer sannolikt att finnas kvar i produktion till hösten 2024, medan den uppdaterade versionen med 1300-motorn kan komma först 2025.

Nya lösningar för chassit

Utvecklingen kring den nya 1300-motorn involverar också strukturella innovationer i chassit. R 1300 GS antar en ny huvudram av stål med skal av plåt och en bakre ram av aluminium som kan bultas på. R 1300 RS skulle kunna följa ett liknande tillvägagångssätt, med en upp och nedvänd teleskopgaffel i stället för Telelever, men med behålla den stora främre kylaren för kylning.

En sportigare touch för RS

Du kan förvänta dig att BMW kommer att göra RS ännu sportigare än tidigare. Frontbelysningen skulle kunna integreras i en mer kompakt kåpa som passar närmare ramen, utan onödiga kanter, vilket ger cykeln ett mer harmoniskt och lättare utseende. Den bakre delen, smalare och mer lutande, fortsätter naturligtvis linjen i aluminiumramen, vilket bidrar till att minska den totala vikten. Mer kraft och mindre vikt: en idealisk kombination för nya RS.

Nya radarsystem för BMW

Trots viktminskningen är tekniken fortfarande i framkant. RS kommer att utrustas med ett brett utbud av hjälpsystem, inklusive radar för döda vinkeln och adaptiv farthållare. Dessa enheter kommer att integreras diskret i motorcykelns struktur, vilket garanterar säkerhet och komfort under körning.

Den nya BMW R 1300 R

R 1300 R kommer också att dra nytta av den nya Boxer-motorn, med en stor vattenkylare som ersätter den främre Telelever. Den inverterade teleskopgaffeln garanterar fortfarande utmärkt prestanda.Designen på R kommer att ha en smalare och mer muskulös aluminiumbakdel, vilket framhäver kraften hos dess 145 hk.

LED-strålkastare och omdesignad ljuddämpare

En liten men betydande förändring gäller LED-strålkastarna, som blir mer kompakta och integrerade i gaffeldesignen, vilket gör cykeln visuellt smalare. Ljuddämparen kommer också att reduceras i storlek, tillverkad av rostfritt stål med nästan osynliga svetsfogar, samtidigt som funktionaliteten bibehålls för dagligt bruk och resor.

Nya BMW R 1300 RT

R 1300 RT kommer att bli toppmodellen för touring, utrustad med den nya Boxer-motorn och en förstärkt chassistruktur för att klara höga belastningar. Samtidigt som stabiliteten är en prioritet, kommer RT att erbjuda överlägset skydd mot vind och väder tack vare en förbättrad aerodynamisk design.

Bränsleförbrukning och teknisk utrustning

Den nya aerodynamiska designen på R 1300 RT kommer att minska bränsleförbrukningen och öka räckvidden till cirka 600 kilometer med en 25-liters tank. RT kommer också att ha ett avancerat belysningssystem, uppvärmda säten, en elektriskt justerbar vindruta och ett omfattande ljudsystem, med en anslutningslösning för Android- och Apple-enheter.

Tillgänglighet för nya modeller

BMW planerar att lansera R 1300 R, RS och RT 2024, med möjlighet att se dem på marknaden först 2025. Väntan kommer dock att motiveras av de förbättringar som lovas av den nya Boxer-motorn och de strukturella innovationer som kommer att minska den totala vikten på motorcyklar.

R 1300 GS har redan väckt sensation i motorcykelvärlden men BMW stannar inte där. Med löftet om ständiga innovationer och ett engagemang för excellens har det bayerska företaget redan meddelat att ytterligare tre modeller kommer att följa R 1300 GS. Dessa nya modeller kommer att bära stafettpinnen av den kvalitet och höga prestanda som BMW har vant sig vid, men med några innovativa överraskningar som kommer att göra varje resa till en unik upplevelse.


Den första av tre förväntade nya modeller från BMW kommer att representera en revolution för terrängentusiaster. Den är byggd för att bemästra svåra banor men också för att garantera en jämn körning på asfaltvägar, den kommer att ta många funktioner från den beprövade designen av R 1300 GS, inklusive tillförlitligheten och kraften hos boxermotorn, som har gjort legenden i denna serie. Den kommer dock att integrera ny fjädring och elektronisk hanteringsteknik, utformad för att öka säkerheten och användarvänligheten.


En andra modell kommer istället att fokusera på urban mobilitet. Medan R 1300 GS är designad som en mångsidig touringmaskin, kommer denna nya modell att ha ett mer kompakt utseende och enklare hantering, perfekt för stadstrafik. Den kommer att njuta av samma eleganta linjer som är typiska för BMW-design men med särskilt fokus på manövrerbarhet och praktiska egenskaper, vilket gör den perfekt för den dagliga pendlingen.


Slutligen planerar BMW också en sportmodell som kommer att glädja älskare av snabbhet och ren prestanda. Denna modell kommer att vara utrustad med en ännu kraftfullare motor än R 1300 GS, men med en lättare och mer aerodynamisk struktur, optimerad för banan. Designlinjerna kommer att vara aggressiva och futuristiska, redo att fånga uppmärksamhet inte bara för dess prestanda utan också för dess distinkta utseende.


Sammantaget kommer dessa nya modeller inte bara att utöka BMWs redan imponerande sortiment utan också erbjuda motorcykelentusiaster allt mer hängivna och specialiserade val.Oavsett om du är en äventyrare, en stadspendlare eller en blivande fartmästare, kommer dessa nya cyklar utan tvekan att vara ett bra alternativ att överväga. Med dessa tillägg bibehåller BMW inte bara utan höjer ribban för motorcykelexpertis, vilket återigen visar varför det är branschledande.