Nya BMW R 1300 GS har precis kommit till återförsäljarna och vi kan redan se den första skräddarsydda versionen av denna reseenduro: R 1301, skapad av det schweiziska teamet VTR Customs.
VTR-BMW R 1301 – 5-7 kilo lättare med förkortad bakdel
VTR, den officiella BMW-återförsäljaren i staden Schmerikon, belägen vid stranden av Zürichsjön, har uppnått internationell berömmelse för sina radikala BMW motorcykelkonverteringar. I början av 2024 presenterade VTR Customs sitt första projekt baserat på nya BMW R 1300 GS, omdöpt till R 1301.
En mer kompakt och lätt design
R 1301 har en förkortad bakdel, för närvarande i prototypfasen, som kunde tillverkas i små kvantiteter om det fanns tillräckligt med efterfrågan. Framskärmen har också förkortats, och cykelns totala vikt har minskat med cirka 5 till 7 pund, enligt Dani Weidmann från VTR Customs. Även om viktbesparingarna inte är drastiska, är cykeln närmare 500-pundsmärket. Märkligt nog tog VTR inte bort mittstativet, vilket ytterligare kunde ha bidragit till viktminskningen.
Skräddarsydda tillbehör och supersportdäck
R 1301 är utrustad med korta spakar och en liten, tonad vindruta, tillgänglig som BMW originaltillbehör. Smidda aluminiumfälgar är ett fabriksalternativ, medan Metzelers M9RR supersportdäck har valts för att säkerställa ett utmärkt grepp, samtidigt som det behåller 19-tums framhjulet, vilket säkerställer den typiska GS-hanteringen. Dessutom kompletterar Kellermanns mini Atto-blinkers och LED-strålkastarens karakteristiska "X", som görs ännu mer iögonfallande tack vare en gul film, cykelns estetik.
"Attrapovic" och sportiga avslut
När det gäller avgassystemet valde VTR en svart pulverlackerad ljuddämpare i rostfritt stål, inspirerad av Akrapovic, men med en ironisk twist i namnet: "Attrapovic". Samlarna är täckta med svart värmebeständig tejp. Boxermotorn på 1 300 cc, med en effekt på 145 hk och 149 Nm, kräver inga speciella modifieringar. Slutligen har R 1301 sportiga BMW M-färger, med "M-Grey" nyanser tillverkade av Freuler AG, och en specialtillverkad sits av Yves Knobel.
En anpassning på 40 000 euro
Det BMW R 1300 GS basic, med sportupphängning och smidda aluminiumfälgar har den ett pris på 25 900 schweizerfranc (cirka 27 000 euro). Kostnaden för R 1301-anpassningen uppgår till 15 000 schweiziska franc (cirka 15 750 euro), vilket ger motorcykelns totala pris till 40 900 schweiziska franc (cirka 43 000 euro). Kostnaden för R 1301 har dock satts till 37 800 schweizerfranc (cirka 40 000 euro), vilket gör det till ett attraktivt erbjudande. Produktionen av R 1301-utgåvan är inte begränsad, och kunder kan begära färgvariationer eller andra anpassningar.
I februari 2024 presenterade VTR Customs den första ombyggnaden baserad på nya BMW R 1300 GS, som erbjuder en sportigare, mer kompakt och lättare version. Med ett pris på runt 40 000 euro representerar R 1301 en unik motorcykel, men med möjlighet till ytterligare anpassade varianter efter kundens behov.