BMW R1300 GS Adventure: Den nya modellen kommer
Väntan på BMW R1300 GS Adventure är nästan över: den officiella presentationen på sociala medier är planerad till den 5 juli 2024 kl. 17.00 italiensk tid.
BMW R1300 GS ADVENTURE
Äntligen är vi här: den nya Adventure-varianten av BMW R 1300 GS, namngiven BMW R 1300 GS
På kvällen den 28 juni 2024 dök en teaserbild av den nya cykeln upp på BMW Motorrads sociala mediekanaler. Bilden visar den X-formade LED-strålkastaren på BMW R 1300 GS, men med två extra sidoljus och en större, mer robust struktur med skyddsbalkar. Den officiella presentationen är planerad till den 5 juli i Garmisch-Partenkirchen, under BMW Motorrad Days. BMW Motorrad retade: "En av höjdpunkterna under årets BMW Motorrad-dagar kommer att avslöjas den 5 juli klockan 17.00."
Homologering av BMW R1300 GS Adventure
BMW R1300 GS Adventure (GSA) erhöll homologering den 31 maj 2024. Den nya modellen ingår i de schweiziska godkännandedokumenten, liksom versionen med den nya automatiska växellådan ASA (Automatic Shift Assistant). Även om fullständiga tekniska specifikationer ännu inte är tillgängliga, indikerar data som är relevanta för homologering vissa skillnader jämfört med R1300 GS.
Prestanda och specifikationer
BMW R1300 GS Adventure behåller de viktigaste egenskaperna hos 1300 boxer. Den har en maximal effekt på 145 hk (107 kW) vid 7 750 rpm och ett maximalt vridmoment på 149 Nm vid 6 500 rpm. Toppfarten är 220 km/h, något lägre än R 1300 GS. Jämfört med den tidigare R 1250 GS Adventure erbjuder den nya 1300 9 fler hk, 6 Nm mer vridmoment och en maxhastighet ökad med 7 km/h.
Vikt och mått
Nya BMW R1300 GS Adventure väger 21 kilo mer än R1300 GS, med en totalvikt på 271 kilo körklar, 3 kilo mer än R 1250 GSA. Tankvolymen är ännu inte känd, men det spekuleras i att den kan vara större än R1300 GS, som har runt 29 liter. Nya GSA kan bära 20 kilo mer än R1300 GS, med en maxlast på 485 kilo.
Höjd och design
Nya BMW R1300 GS Adventure är något kortare än R1300 GS, med en total längd på 2 208 millimeter. Den är dock betydligt högre, med en maxhöjd på mellan 1 538 och 1 588 millimeter, beroende på vindrutan. Dessa data tyder på en helt ny front och en
Hjul och däck
Till skillnad från andra stora rese
Tillgänglighet och pris
Med homologeringen som ägde rum den 31 maj 2024 kommer den nya BMW R1300 GS Adventure att vara tillgänglig för vägcirkulation. Den kommer att erbjudas som årsmodell 2025 och priset kommer sannolikt att vara högre än för R1250 GS Adventure, för närvarande från 19 950 euro. Det är rimligt att förvänta sig att priset på nya 1300 GSA kommer att överstiga 20 000 euro.
Den efterlängtade BMW R1300 GS Adventure kommer äntligen, och datumet att markera i din kalender är den 5 juli. Denna nya BMW motorcykelmodell lovar att ge tvåhjuliga
BMW R1300 GS Adventure har utvecklats med tanke på dem som inte är nöjda med asfaltvägar och vill utforska okända territorier. Med en kraftfullare motor och en struktur designad för att klara även de mest utmanande rutter, representerar denna cykel det ultimata för
Först och främst har motorn i BMW R1300 GS förnyats helt för att erbjuda överlägsen prestanda. Med en cylindervolym på 1 300 cc är den här cykeln redo att utmana vilken terräng som helst, och garanterar alltid ett snabbt och beslutsamt svar. Dessutom säkerställer ny motorkylnings- och styrteknik optimal termisk effektivitet, vilket gör långa resor mycket bekvämare. Och allt detta översätts inte bara till makt, utan också till överlägsen kontroll, ett avgörande element för dem som älskar
Förutom prestanda har BMW fokuserat mycket på designen av denna nya GS. Strukturen på BMW R1300 GS har lättats för att förbättra smidigheten utan att kompromissa med styrkan. Högkvalitativa material och exakta ytbehandlingar bidrar till en estetik som inte går obemärkt förbi, men som också är funktionell, eftersom varje detalj är designad för att tåla påfrestningarna på de svåraste vägarna. Förarställningen har också reviderats för att erbjuda maximal komfort även på långa resor, vilket minskar förarens trötthet.
Tekniken som tillhandahålls är inte annorlunda. Nya BMW R1300 GS är utrustad med ett avancerat fjädringssystem som automatiskt anpassar sig efter terrängförhållanden. Det betyder att oavsett om du tar dig an en bergsstig eller en grusväg, kommer cykeln alltid att erbjuda dig oklanderlig stabilitet. Och inte bara det: den digitala instrumentpanelen ger all nödvändig information till hands, tack vare tydlig och intuitiv grafik. Slutligen låter anslutningsalternativen dig enkelt integrera enheter som smartphones och GPS, vilket gör varje resa ännu mer organiserad och säker.
Sammanfattningsvis är BMW R1300 GS Adventure redo att omdefiniera standarderna för