🚚GRATIS EUROPA ORDER > 150 €

TOPP TILLBEHÖR FÖR DIN MOTORCYKEL

🚚GRATIS ITALIEN ORDER > 50 €

BMW R 1300 GS blir R 1301 sportboxer

La BMW R 1300 GS diventa il boxer sportivo R 1301 - Endurrad

Paolo Migliori |

BMW R 1300 GS blir R 1301 sportboxer


Nya BMW R 1300 GS har precis kommit till återförsäljarna och vi kan redan se den första skräddarsydda versionen av denna reseenduro: R 1301, skapad av det schweiziska teamet VTR Customs.

VTR-BMW R 1301 – 5-7 kilo lättare med förkortad bakdel

VTR, den officiella BMW-återförsäljaren i staden Schmerikon, belägen vid stranden av Zürichsjön, har uppnått internationell berömmelse för sina radikala BMW motorcykelkonverteringar. I början av 2024 presenterade VTR Customs sitt första projekt baserat på nya BMW R 1300 GS, omdöpt till R 1301.

En mer kompakt och lätt design

R 1301 har en förkortad bakdel, för närvarande i prototypfasen, som kunde tillverkas i små kvantiteter om det fanns tillräckligt med efterfrågan. Framskärmen har också förkortats, och cykelns totala vikt har minskat med cirka 5 till 7 pund, enligt Dani Weidmann från VTR Customs. Även om viktbesparingarna inte är drastiska, är cykeln närmare 500-pundsmärket. Märkligt nog tog VTR inte bort mittstativet, vilket ytterligare kunde ha bidragit till viktminskningen.

Skräddarsydda tillbehör och supersportdäck

R 1301 är utrustad med korta spakar och en liten, tonad vindruta, tillgänglig som BMW originaltillbehör. Smidda aluminiumfälgar är ett fabriksalternativ, medan Metzelers M9RR supersportdäck har valts för att säkerställa ett utmärkt grepp, samtidigt som det behåller 19-tums framhjulet, vilket säkerställer den typiska GS-hanteringen. Dessutom kompletterar Kellermanns mini Atto-blinkers och LED-strålkastarens karakteristiska "X", som görs ännu mer iögonfallande tack vare en gul film, cykelns estetik.

"Attrapovic" och sportiga avslut

När det gäller avgassystemet valde VTR en svart pulverlackerad ljuddämpare i rostfritt stål, inspirerad av Akrapovic, men med en ironisk twist i namnet: "Attrapovic". Samlarna är täckta med svart värmebeständig tejp. Boxermotorn på 1 300 cc, med en effekt på 145 hk och 149 Nm, kräver inga speciella modifieringar. Slutligen har R 1301 sportiga BMW M-färger, med "M-Grey" nyanser tillverkade av Freuler AG, och en specialtillverkad sits av Yves Knobel.

En anpassning på 40 000 euro

Det BMW R 1300 GS basic, med sportupphängning och smidda aluminiumfälgar har den ett pris på 25 900 schweizerfranc (cirka 27 000 euro). Kostnaden för R 1301-anpassningen uppgår till 15 000 schweiziska franc (cirka 15 750 euro), vilket ger motorcykelns totala pris till 40 900 schweiziska franc (cirka 43 000 euro). Kostnaden för R 1301 har dock satts till 37 800 schweizerfranc (cirka 40 000 euro), vilket gör det till ett attraktivt erbjudande. Produktionen av R 1301-utgåvan är inte begränsad, och kunder kan begära färgvariationer eller andra anpassningar.

I februari 2024 presenterade VTR Customs den första ombyggnaden baserad på nya BMW R 1300 GS, som erbjuder en sportigare, mer kompakt och lättare version. Med ett pris på runt 40 000 euro representerar R 1301 en unik motorcykel, men med möjlighet till ytterligare anpassade varianter efter kundens behov.

BMW R 1300 GS, en av det tyska märkets ikoniska motorcyklar, är på väg att genomgå en radikal förvandling.Den nya inkarnationen, R 1301 sportboxer, lovar att ge tekniska innovationer som kommer att göra den ännu mer oemotståndlig för tvåhjuliga älskare. Men vad är det som gör att BMW R 1300 GS blir R 1301-sportboxern så speciell? Låt oss ta reda på det i detalj.


Övergången från R 1300 GS till R 1301 sportboxer markerar en revolution i design och prestanda. Den nya cykeln har en uppgraderad motor, med en cylindervolym som optimerar kraft och effektivitet. Men det är inte bara en fråga om siffror: ramen har setts över för att förbättra aerodynamiken och stabiliteten, vilket gör sportboxern idealisk för dem som söker starka känslor och säkerhet på vägen. BMW har också arbetat hårt för att integrera banbrytande teknologier, såsom nya förarassistanssystem och ett aldrig tidigare skådat digitalt gränssnitt, som lovar att göra varje resa till en unik och engagerande upplevelse.


Förutom prestanda utmärker sig BMW R 1300 GS som blir R 1301 sportboxer för en estetik som blandar elegans och aggressivitet. Skarpa linjer, högkvalitativa material och ergonomi studerad in i minsta detalj gör denna motorcykel till ett riktigt mästerverk på hjul. Kombinationen av stil och substans är det som gör att BMW R 1300 GS blir R 1301-sportboxaren till ett vinnande val för krävande motorcyklister.


Slutligen är anpassning en av nyckeldelarna i denna nya motorcykel. BMW har designat en rad tillbehör och tillval för att användarna ska kunna anpassa fordonet till sina specifika behov. Oavsett om du är en inbiten äventyrare eller en älskare av komfort, kommer du säkert att hitta de konfigurationer som är rätt för dig. Att BMW R 1300 GS blir R 1301 sportboxer är inte bara en motorcykel, utan en skräddarsydd körupplevelse.


Sammanfattningsvis representerar förvandlingen av BMW R 1300 GS till R 1301 sportboxer en ny era för varumärket. Genom att kombinera kraft, innovation och stil är denna motorcykel redo att vinna hjärtan hos motorcykelentusiaster runt om i världen. Allt som återstår är att vänta, sätta sig på sadeln och njuta av varje ögonblick på denna extraordinära maskin. BMW R 1300 GS som blir R 1301 sportboxer är mycket mer än en enkel uppdatering: det är ett språng in i framtiden för två hjul.

Lämna en kommentar

Observera: kommentarer måste godkännas innan publicering.