Nya BMW R 1300 GS Adventure: A Design Flop?
BMW R 1300 GS Adventure verkar avsedd att göra en besvikelse med sin kontroversiella design och låga nyttolast, otillräcklig för en långdistansenduro.
En kontroversiell design
BMW har alltid legat i framkant när det gäller design, men inte alla dess skapelser har mottagits med entusiasm. Modeller som R 1200 ST, R 1200 CL och F 650 CS "Scarver" väckte blandade reaktioner. Nu verkar den nya R 1300 GS Adventure följa detta splittrande spår.
Prestanda och marknadsstrategi
I pressmeddelandet presenterar BMW R 1300 GS Adventure som en sann "allrounder", som kan ta sig an vilken terräng som helst, från öknar till regnskogar till Himalaya, med passagerare och bagage i släptåg. Med en boxermotor som levererar 149 Nm i vridmoment och 145 hk, redan beprövad på R 1300 GS, är förväntningarna höga. Testerna under extrema förhållanden utfördes dock utan passagerare eller bagage.
Begränsad lastkapacitet
Med en tjänstevikt på 269 kg kan R 1300 GS Adventure bara bära ytterligare 216 kg, inklusive full tank och utrustning. Detta kan leda till överbelastningssituationer, ett problem som också finns i den tidigare modellen, R 1250 GS Adventure.
Avancerad teknik: Automatisk ASA
En viktig teknisk innovation är ASA (Automatic Shift Assistant), som eliminerar behovet av att använda kopplingsspaken, vilket möjliggör mjukare växlingar jämfört med den tidigare Quickshiftern. Detta system är tillgängligt som tillval.
Förbättrad fjädring och sitshöjd
R 1300 GS Adventure har ökad fjädringsväg, med 210 mm fram och 220 mm bak. Sitthöjden varierar mellan 870 och 890 mm, men kan minskas med 30 mm tack vare det halvaktiva DSA-chassit.
Innovationer med radar
En annan innovation introducerad av BMW är den bakre radarn med filavvikelse och kollisionsvarning, tillgänglig som tillval för bas GS från och med 2025.
30 liters tank
Den nya 30-liters aluminiumtanken representerar ett distinkt element som delar åsikterna. Trots den större volymen erbjuder den ett stödsystem för väskor och tillbehör, vilket ökar funktionaliteten.
Fyra tillgängliga versioner
R 1300 GS Adventure kommer att erbjudas i fyra varianter:
- Bas: från 22 335 euro, med standardutrustning.
- Trophy: från 23 060 euro, med extra skydd och en kortare vindruta.
- Triple Black: från 23 120 euro, med komfortstolar och extra tillbehör.
- Alternativ 719 Karakorum: från 24 460 euro, med specialfärg och aluminiumkomponenter.
BMW R 1300 GS Adventure har nyligen dykt upp på motorcykelmarknaden och har redan väckt en het diskussion bland entusiaster och kritiker. Huvudfrågan som många ställer sig är: nya BMW R 1300 GS Adventure är verkligen en designflopp? Låt oss analysera de olika aspekterna för att förstå bättre.
Från början har BMW:s GS-sortiment varit synonymt med innovation, robusthet och prestanda. Men med BMW R 1300 GS Adventure verkar det bayerska märket ha valt en design som har delat åsikter. Vissa kritiserar att linjerna är för fyrkantiga och en mindre harmonisk estetik jämfört med tidigare versioner.Andra uppskattar dock försöket att modernisera utseendet samtidigt som GS-seriens utmärkande egenskaper bibehålls.
En del av stark debatt gäller den nya tanken, som å ena sidan erbjuder större kapacitet, å andra sidan verkar den visuellt skrymmande. Dessutom har den innovativa TFT-skärmen en dubbel yta: för vissa representerar den ett kvalitetssprång när det gäller teknik och funktionalitet, men för andra är den överdrivet komplex och inte särskilt intuitiv.
Förutom design gör BMW R 1300 GS Adventure ingen besviken prestandamässigt. 1300cc-motorn erbjuder imponerande kraft och utmärkt hantering både på och terräng. Den estetiska frågan verkar dock i hög grad påverka den allmänna uppfattningen om hela paketet.
Vi kan inte bortse från att uppfattningen om design också påverkas av motorcyklisters personliga förväntningar och estetiska preferenser. Så om nya BMW R 1300 GS Adventure representerar en flopp eller en revolution beror mycket på den individuella synvinkeln. Sammanfattningsvis är BMW R 1300 GS Adventure fortfarande en motorcykel som kan erbjuda utmärkta prestanda, men med en design som fortsätter att diskuteras.